søndag 12. september 2010

Medievaner blandt de unge




Dagens ungdom hører definitivt mindre på radio, ser mindre på tv og går sjeldnere på kino. Hva er grunnen til dette? Kan foreldre og politikere gjøre noe med dette? Det er mange spørsmål som kan stilles rundt dette, og det er mange faktorer som spiller en rolle som påvirker oss til å sitte mer på nettet, enn å se på tv i stua.
Læreren laget en undersøkelse som alle elevene i MIK1 klassen gjennomførte, og resultatene viste det vi antok. Derimot var resultatene om avislesing helt i mot hva jeg trodde på forhånd.  Statistikken fra ssb.no viser at klassens statistikk er omtrent dobbelt så høy som gjennomsnittet fra ssb.
Grunnen til at norsk ungdom ser mindre på Tv, hører mindre på radio og går sjeldnere på kino er fordi det er mye lettere å gjøre alt dette på en liten teknologisk godbit som heter datamaskinen. Her ligger alle radioprogrammer på nett, tv programmene kan sees i reprise så mange ganger man vil, og i stede for å dra på kino laster man ned filmen og ser på den i egen stue med hjemmekinoanlegg. Så stiller jeg spørsmålet, er dette etisk riktig? Tenk på de som produserer programmene eller filmene, hvor skal de få inntektene fra når man laster ned alt av filmer gratis. Selskapene har selvfølgelig sider på internett som seere kan se og høre på tv og radio programmer, men hos noen selskaper må man betale. Da finner ungdommen en alternativ side som er gratis, men allikevel ulovlig. Eller kinoen som ikke får noe inntekt fordi folk heller velger å se på filmen hjemme i egen stue.
Svaret på spørsmålet er helt klar, nei det er ikke etisk riktig. Men hva kan man gjøre for å påvirke ungdom til heller å se på tv, høre på radio, gå på kino og legge vekk pc-en og alle de fasiliteter den har.  Et skritt i riktig retning vil være å senke prisen på kinobillettene, fordi i dag er det billigere å leie en film enn å dra på kino. Det å drive med kampanjer mot ulovlig nedlastning kan gjøre godt, da er det viktig at man kommer opp med alternative måter å se filmer, radio- og tv-programmer på.
For min del syns jeg at det er veldig sosialt å dra på kino med vennene mine, men om jeg blir bedt til en venn for å se på film så setter jeg fort vekk det fremfor å betale dyredommer på kinoen. Det er ikke etisk riktig, men det er billigere.

 Ole Marius A.



2 kommentarer:

  1. Her har du fått med mye, som er et godt utgangspunkt for å skrive fagtekster i faget. Du stiller relevante spørsmål og du sammenligner ulike kilder, noe som utvider perspektivet. Bør det være et mål å få ungdommen tilbake til de gamle basismediene og forlate PC-en? Hvordan påvirkes utviklingen av mediene i forhold til de unges medievaner?

    SvarSlett
  2. Jeg vil ikke si at det burde være et mål å få ungdommen til å forlate PC-en, fordi det er en del av den moderne teknologien. Men jeg mener at det er viktig å beholde de gamle basismediene samtidig som vi har en datamaskin med alt samlet på ett sted.

    Utviklingen av mediene påvirkes i forhold til de unges medievaner ved at ungdommen bruker desidert mye mer tid på internett og derfor blir også mediene lagt dit for at ungdommen skal få øynene opp for hva som skjer... Jeg mener at det kunne vært flere programmer som egner seg for ungdom på TV.

    SvarSlett